structuur

Kleine stapjes

Phanes is verzocht om een programma te helpen inrichten en op te starten om een geïntegreerde multichannel distributie te realiseren.

Een financieel dienstverlener had een meerjaren-plan ontwikkeld. De distributie zou voortaan 'geïntegreerd' multichannel moeten zijn, waarin klanten zowel via de website, de telefoon, per mail als persoonlijk contact (face-to-face) zouden worden benaderd en bediend. Het geïntegreerde bestond erin, dat de informatie over de klant up-to-date moest zijn, ongeacht de wijze waarop deze contact zou hebben gehad met het bedrijf.

Een haar op je hoofd is niks, maar een haar in je soep...

dinsdag, 6 december, 2016

Het dilemma

Als organisatie wil je rekening houden met de verschillen tussen de organisatieleden en tegelijk betrouwbaar zijn voor je leveranciers en afnemers. Kies je voor een op beheersing gerichte volledig gestandaardiseerde procesinrichting, met dito procedures en controles, of kies je voor het benutten van de drive, skills en creativiteit van de organisatieleden bij het beheersen van het productieproces?

Minder of beter management?

zondag, 13 november, 2016

Het dilemma

De werkelijkheid is oneindig complex. Te complex voor de door velen gehanteerde managementmodellen. Het beperken van de varieteit in een model van de werkelijkheid leidt mogelijk tot meer overzicht, maar niet tot meer beheersing. Als die modellen ons niet meer beheersing geven, waarom blijven we deze dan toch zo fanatiek gebruiken?

Dilemma: Hollandse School of Pragmatisch Optimum

maandag, 5 oktober, 2015

"4-3-3, volgens de Hollandse School", antwoordde Blind op de vraag hoe Oranje onder zijn leiding zou gaan spelen. De resultaten zijn u bekend: twee wedstrijden verloren, vier doelpunten tegen en nul gescoord. En dat terwijl Blind en zijn voorganger Hiddink nagenoeg de zelfde spelersgroep tot hun beschikking hebben als Van Gaal tijdens het WK in Brazilië. 

Dilemma: Loyaliteit of efficiëncy?

dinsdag, 28 juli, 2015

Manager: "De kwaliteit van het klantcontact is essentieel

Concurrentie heeft onze organisatie genoeg. We willen ons dus onderscheiden door voor de klant goed bereikbaar te zijn en deze met al onze expertise en kennis ten dienste te zijn. Op onze website hebben we een lijst ‘veel gestelde vragen’.  Samengesteld op basis van het contact met onze klanten. Deze wordt goed gebruikt.

The Intelligent Organisation Part II

Stafford Beer

In this second part theory gets down to practice. The VSM is applied in Chile in 1971 in the Cybersyn Project of President Salvador Allende. Stafford explains his work and how real time and a nervous system were built using a computer and 500 telex machines. A very modern and futuristic Operations Room was created for this purpose. The story is almost incredible.

Images of Organization

Gareth Morgan

In 1986 verscheen 'Images of Organization' ('Beelden van organisatie') van de Canadese hoogleraar Gareth Morgan. In dit boek laat hij zien hoe de metaforen die wij hanteren bij het waarnemen van organisaties bepalen wat we zien. Daarbij passeren acht metaforen de revue. Achtereenvolgens beschrijft Morgan hoe organisaties eruit zien als wij ze beschouwen als:

Pagina's